loading
اخبار و مقالات

تولید برق سه فاز با انرژی خورشیدی

در این مقاله به بررسی تجهیزات برای تولید برق سه فاز می پردازیم

 

 

شاید تصور بسیاری از مردم از انرژی خورشیدی معطوف به روشن نمودن چراغ های راهنمایی - رانندگی و یا تولید ضعیف برق از آن باشد . چرا که گمان می کنند چون با نور خورشید برق تولید می شود پس نمی تواند قدرت کافی برای تامین توان های بزرگ را داشته باشد. در ابتدای کار باید بگوییم که اینطور نیست !

تولید برق سه فاز با انرژی خورشیدی، شدنی است؟
با استفاده از پنل های خورشیدی می توان تا مگاوات ها برق تولید نمود و آن را برای استفاده از مصارف گوناگون و یا کمک به برق سراسری آماده ساخت . در کنار این موارد در بسیاری از اماکن به یک جریان سه فاز برای راه اندازی تجهیزات صنعتی خود نیازمند هستند . این تجهیزات ممکن است در معادن به شکل دستگاههای استخراج مواد معدنی باشد و یا در بخش کشاورزی ، یک پمپ آب برای پمپاژ آب از یک چاه عمیق . راهکار های متعددی برای راه اندازی این مقوله مورد بررسی قرار گرفته ولی مواردی که ما از آنها استفاده کرده ایم و بازخورد مثبتی داشته را با شما به اشتراک میگذاریم . از آنجا که سوالات مشتریان ، بیشتر مربوط به تامین انرژی با باتری است ، پس سعی میکنیم در این مقاله بیشتر به چگونگی راه اندازی با اینورتر شارژر بپردازیم.
 

استفاده از درایور های برند LS
درایورهای LS  در تمامی پروژه های پمپ خورشیدی سه فاز (روزکار) طراحی شده توسط مجموعه سانان ، بکار گرفته می شوند . این تجهیزات کره ای محبوب ، کیفیت ساخت بالایی دارند و دارای عملکردهای مناسبی برای روشن نمودن پمپ های سه فاز کشاورزی در طی روز هستند . طراحی پمپ های سه فاز معمولا بدون باتری و با استفاده از تامین برقی که توسط پنل های خورشیدی صورت می پذیرد ، است . استفاده از باتری بانک برای این گونه از سیستم ها ، توجیه اقتصادی سیستم را به شدت پایین می آورد بعلاوه که باتری خانه (بطور خوشبینانه )هر پنج سال یکبار باید نوسازی شود . پس پیشنهاد ما برای کشاورزان عزیز در یک سیستم پمپاژ خورشیدی ، استفاده از برق سه فاز تولیدی توسط صفحات خورشیدی در کنار بهره جویی از درایور های LS  و بدون استفاده از باتری می باشد . 

استفاده از اینورتر شارژر های هیبریدی
سانورترها و یا همان اینورتر شارژرهای هیبریدی ، راهکار دیگری است که برای ساخت یک سیستم برقی سه فاز از آنها استفاده میکنیم . البته برای عملکرد بهتر این گونه سیستم ها ، بایستی اینورتر شارژرها قابلیت پارالل شدن را داشته باشند و حداقل از سه دستگاه استفاده می شود . از مزایای این سیستم که می توان به آن اشاره کرد این است که باتری ها براحتی با چنین سیستمی قابلیت همگام سازی دارند و استفاده در شب نیز به سادگی امکان پذیر است . بعلاوه که می توان از منابع کمکی دیگری نیز همچون برق شهری و یا ژنراتور در این سیستم ها بهره جست . قابل ذکر است که با پارالل نمودن سانورترها یا همان اینورتر شارژرها ، خروجی توان هم بالا می رود و این امر کمک می کند که تجهیزاتی با توان های بالا ، براحتی در سیستم بکار گرفته شوند . برندهای پیشنهادی ما ، برند ولترونیک(Voltronic Power) ، گرووات (Growatt) و کوتک (Cotek) هستند که در ادامه به چگونگی راه اندازی آنها در سیستم می پردازیم :


در برند ولترونیک پارالل سازی توسط کیت مخصوص آن صورت می پذیرد . این کیت بطور جداگانه و به عنوان یکی از اقلام جانبی بفروش می رسد . برای تامین برق سه فاز توسط ولترونیک نیاز به داشتن سه عدد کیت مخصوص پارالل این برند می باشد . البته اگر سانورتر دارای پورت ارتباطی و پورت اشتراک جریان باشد ، دیگر نیازی به خرید جداگانه کیت پارالل نمی باشد . در این برند ، تنها مدل های 4 و 5 کاوا قادر به موازی سازی با یکدیگر هستند . در صورت استفاده برای مصارف تکفاز حداکثر تا 4 عدد دستگاه پشتیبانی می شود که توان خروجی این پارالل سازی می تواند 16 کاوا (در صورت 4 عدد 4 کاوا) و یا 20 کاوا (در صورت 4 عدد 5 کاوا) باشد . اگر کیت پارالل سازی را بطور جداگانه تهیه کنید ،محتوای کارتن باید دارای دو کابل (کابل ارتباطی و کابل اشتراک جریان) و یک عدد برد پارالل باشد . مطابق تصویر زیر:

پس از نصب برد روی هر کدام از دستگاهها (که حداقل تعداد آنها 3 عدد می باشد) ، بصورت شکل زیر می توان کابل ها را سربندی کرد .


البته این سربندی پس از اتصال باتری بانک به سانورتر ها صورت می پذیرد که که در شکل زیر شماتیک آن را مشاهده میکنید.

 


چند نکته که در سربندی همه ی برندها باید به آن توجه کرد این است که :
کابل AC  در خروجی دستگاهها  برای استفاده از مصرف کننده های سه فاز بایستی با مجموع جریان های خروجی از سه دستگاه متناسب باشد .
استفاده از کلید مینیاتوری یا فیوز و یا بریکر تنها بر روی فاز مجاز است و نول مستقیما به ترمینال مربوط به نول وصل می شود . 
استفاده از ارت برای این گونه سیستم خورشیدی حتما پیشنهاد می گردد و بایستی از قسمت تعبیه شده برای ارت از هر دستگاه به ترمینال ارت متصل شوند .


برای استفاده از منبع کمکی مانند برق شبکه و یا ژنراتور ، حتما میبایست این منابع خروجی سه فاز داشته باشند که شماتیک اتصال آنها برای برند ولترونیک به شکل زیر است:
 

تنظیمات نرم افزاری سانورتر های برند ولترونیک هم در آخر باید انجام پذیرد که این کار توسط تکنسین های سانان برای مشتری صورت می گیرد.

 

سه فاز سازی در اینورترشارژر های برند گرووات بسیار شبیه به برند ولترونیک است با این تفاوت که نیازی به خرید کیت پارالل مجزا نیست .
از ویژگی های خوبی که در برند گروات می توان به آن اشاره نمود این است که با تعداد مختلف دستگاههای قابلیت پارالل شدن این برند (که فقط 4 و 5 کاوا می باشد) ، می توان سه فاز سازی را اجرا نمود . به تصاویر زیر نگاهی بیندازید :

 

 

همانطور که مشاهده می کنید دست طراح برای به دست آوردن توان نهایی مد نظر باز است . 


شاید نکته ای که در مورد اتصال پنل های خورشیدی به دستگاه های هر دو برند تا کنون جا مانده این است که ، پنل های خورشیدی بایستی بصورت مجزا به هر کدام از سانورتر ها متصل شوند . برای اینکه بدانید حداکثر مقدار توان پنل خورشیدی که می توان به اینورتر شارژر ها متصل نمود چقدر است ، به دیتاشیت هر برند مراجعه نمایید . معمولا مقدار حداکثر توان پنل خورشیدی درج شده ولی اگر درج نشده بود : در دیتا شیت محصول ، در قسمت مقدار جریان شارژ از طریق پنل خورشیدی ، مقدار آمپر درج شده را در ولتاژ نامی باتری بانک دستگاه ضرب کنید (این ولتاژ معمولا 48 است) . عدد بدست آمده حداکثر تحمل توان از پنل های خورشیدی می باشد. این روش برای اینورترشارژرهایی است که از شارژکنترلر MPPT در مدار خود استفاده می کنند .
برای نمونه دیتاشیت مدل MKS 5 Kva  ولترونیک و SPF 5000 TL  گروات در زیر نمایش داده شده است . این دو مدل از شارژکنترلرهای MPPT  استفاده می کنند .

 

و اما برویم سراغ برند با کیفیت و تایوانی کوتک . در اینجا سری SD  را بررسی می کنیم که قابلیت پارالل شدن را دارد و تولید برق سه فاز با آن امکان پذیر است . نکته ای که برای این سری از محصولات کوتک باید ذکر کرد این است که این سری از تولیدات تنها دارای شارژر AC  می باشد و شارژکنترلری برای استفاده مستقیم از پنل های خورشیدی در آن تعبیه نگردیده است . دیاگرام کابلی برای نصب و راه اندازی این دستگاه به این شکل است که بایستی بطور جداگانه شارژکنترلر برای شارژ باتری ها از طریق پنل خورشیدی در سیستم نصب نمود که پیشنهاد ما شارژکنترلرهای برند ایپی اور (EpEver) سری Tracer  می باشد .
نصب و راه اندازی به منظور تامین برق سه فاز به شکل زیر صورت می گیرد :

 

این محصول نیازی به کارت جداگانه برای پارالل سازی ندارد و براحتی می توان با استفاده از سوکت شبکه (RS485) هر سه عدد را برای تولید سه فاز موازی نمود . کیفیت برق خروجی محصولات کوتک بسیار بالا و قابل اطمینان است . شکل خروجی موج AC  تولید شده سینوسی خالص با کمترین اعوجاج هارمونیکی ممکن است . شاید بتوان گفت مناسب ترین موردی که به عنوان تامین برق سه فاز با باتری می توان از آن استفاده کرد ، محصولات کوتک است ولی این نکته را فراموش نکنید که این تجهیزات نسبت به موارد دیگر بسیار گران قیمت تلقی می گردند.


نتیجه گیری : تامین برق سه فاز از طریق انرژی خورشیدی و یا باتری بانک می تواند راهگشای خیلی از صنایع باشد که بنا به دلایلی یا قادر به تامین برق از شبکه سراسری نیستند و یا مقدار توان مورد نیاز آنها از توان حداکثری شبکه فراتر است  . البته نباید فراموش کرد که باتری ، مورد مصرفی تجهیزات خورشیدی آفگرید تلقی می گردد و به هیچ عنوان نباید از کیفیت آن به دلایلی همچون پایین آوردن قیمت تمام شده سیستم ، کاسته شود . بهتر است از باتری هایی استفاده شود که تحمل خوبی در مقابل جریان های عمیق دارند (DEEP Cycle)  و الکترولیت استفاده شده در آنها از غلظت مناسبی بهره مند است . چنین ویژگی هایی در حال حاضر در چند برند مطرح همچون باتری های نورث استار آمریکا (NorthStar) ، رولز (Rolls) ، گرین سیسکو (GreenCisco) و الجی چم (LG chem) و... می توان پیدا کرد .
برای مشاوره رایگان و خرید تجهیزات همواره می توانید روی ما حساب کنید  . 09100031091

 

 

 

 

تولید برق سه فاز توسط انرژی خورشیدی امکان پذیر است و این کارا می توان با فتوولتاییک و سولار انرژی براحتی انجام داد . آموزش رایگان چگونگی راه اندازی سه فاز ای سی در این مقاله آمد . امیدوتریم بتوانیم کمک حتی اندک به علاقمندان این رشته کرده باشیم . فروش تجهیزات انرژی خورشیدی در تهران و قم و اراک و خوزستان و شهرکرد و کرج با پنل خورشیدی و اینورتر و شارژکنترلرهای قیمت مناسب و با کیفیت برای هموطنان عزیز توسط سانان و تامین تجهیز آریا صورت می گیرد که می توانید از سایت دیجی کالا و در آینده در سایت سانان شاپ خرید اینترنتی را تجربه کنید . انرژی خورشیدی در مواقع قطع برق و تامین برق ماینرها به کمک شاما می آید و براحتی می توانید با انرژی خورشیدی و فتوولتاییک به استخراج بیت کوین و اتریوم و ارزهای دیجیتال بپردازید شرکت انرژی خورشیدی و فروشگاه انرژی خورشیدی سانان سولار همواره در خدمت شما عزیزان می باشد

hkvCd o,vadnd nv hdvhk , rdlj ihd lvf,x fi j[idchj tj,,gjhdd; , s,ghv hkvCd , jhldk fvr lhdkvih hc hkvCd o,vadnd , tv,a j[idchj Ht'vdn

offgrid photovolatiec energy khorshidi iran tehran qom sunansolar solar bitcoin and solar ebergy amoozesh raygan energy solar foroosh tajjhizhta solar